Bilde fra filmen Sorry We Missed You (Ken Loach, 2019)
Fra filmen Sorry We Missed You

Aulaen

Filmsnurr: Sorry We Missed You (2019)

For snart 100 år siden åpnet kinoen i Aulaen. Nå blåser vi på ny liv i lerretet og snurrer film. To bibliotekansatte presenterer filmen med en uformell innledning rundt sjanger, regissør eller et tema knyttet til filmen.

Denne kvelden viser vi Ken Loach-filmen "Sorry We Missed You". Siden gjennombruddsfilmen "Kes" i 1969 har Ken Loach levert britisk sosialrealisme med et tydelig politisk budskap. Den lille gutten som ikke passer inn i skolesystemet (Kes), gruvearbeidernes streikerett (Which Side Are You On), eller den gamle mannen som blir fanget i sosialhjelpsystemet (I, Daniel Blake).

I "Sorry We Missed You" får vi et innblikk i hvordan arbeiderklassen i England sliter med å få endene til å møtes. Familiefaren Ricky satser alt som selvstendig næringsdrivende med en franchise-avtale i et budfirma. Uten økonomisk eller sosiale sikkerhetsnett.

Før filmen blir det samtale mellom Aleksander Bjørndal og Perry Aarti Olsen om Ken Loach sine filmer og britisk sosialrealisme på film. Da Ken Loach gjestet DOK-festivalen i 2021 fikk Perry en halvtimes samtale med regissøren og vi får høre hvordan det var å møte mannen som har vunnet Gullpalmen i Cannes to ganger for sitt arbeid.

Program for Filmsnurr våren 2023:

Mandag 13. februar: Troll (Roar Uthaug, 2022)

Mandag 13. mars: Sorry We Missed You (Ken Loach, 2019)

Mandag 17. april: Escape from Pretoria (Francis Annan, 2020)

Gira på mer film?

Sjekk ut Filmklubb Fredrikstad på Fredrikstad kino!

Klikk her for program og mer info