Portrettbilde av Janne Wilberg

Foajeen til aulaen

Bok & Kaffe: Krig og hverdagsliv

Kom og hør kunsthistoriker og nylig pensjonert byantikvar i Oslo, Janne Wilberg, fortelle fra morens dagbok fra årene 1942–45, om hvordan det var å være ungdom i Oslo og i Hankøsundet under andre verdenskrig.

Jannes mor, Torbjørg Sethne (Tobben), ble født i 1928 og vokste opp med foreldre og bror på Lilleborg og Denofa fabrikker i Oslo etter barndomsår i Fredrikstad. I dagboken skriver hun om hverdager med rasjonering og varemangel, matauk og det daglige fokuset på middag. Livet handlet også om ungdommelige forelskelser og interesse for filmstjerner, musikk og moter, illustrert med bilder fra boken. Men innimellom finnes det referanser til flyalarm, sabotasjeaksjoner og kjentfolk i dekning.

Her skildres også overgangen fra østkantfolkeskolen Sagene til Katta (Oslo katedralskole) og møte med ungdom fra andre miljøer i byen. Boken forteller også om de første møtene med alkohol og hjemme alene-fester, hytteturer, uendelige sommerferier i Hankøsundet og møter med gamle Fredrikstadvenner.

Vi arrangerer Bok & Kaffe i aulaens foajé hver onsdag i hele høst. Dette er en hyggelig og uhøytidelig stund som kan inneholde alt fra bokanbefalinger og foredrag til forfattermøter. Vi legger fortløpende ut informasjon om arrangementene på våre nettsider.