Kristin Flood portrett
Bilde av Kristin Flood

Foajeen

Dantes Inferno - for de late, grådige og syndige

Kristin Flood har gjendiktet Dantes inferno og gjort det klassiske, litterære mesterverket mer tilgjengelig for folk. Møt henne på denne spesialutgaven av Bok og kaffe på Fredrikstad bibliotek.

Mange har hørt om Dante, men få kjenner handlingen i litteraturens mektigste visjonsdikt Den gudommelige komedie av Dante Alighieri. I denne frie gjenfortellingen av Inferno (Helvete) - den første delen av Dantes verk – blir vi kjent med det kompliserte diktet på en lettfattelig måte. Forfatter Kristin Flood har dukket ned i teksten på originalspråket, løftet fram de viktigste hendelsene og gjenfortalt teksten på et folkelig norsk, på rim, inspirert av middelalderens rytmiske fortellerstil. Slik har hun gjort mesterverket fra middelalderen tilgjengelig for alle.

Mange oppfatter Den guddommelige komedie som et moralsk og dogmatisk, kristent epos, som beskriver hva som venter oss etter at vi dør. Men innholdet omfatter mye mer enn som så, slik kommentarer gjennom 700 år har vist oss. Den symbolske reisen har inspirert kunstnere, forfattere, fagfolk og alminnelige lesere over hele verden gjennom århundrene. Goethe, Shakespeare og T. S. Eliot mente det var et dikt man aldri ble ferdig med. Botticelli, Michelangelo, William Blake og Gustave Doré foreviget verkets motiver i sin kunst. Også dagens kunstnere lar seg inspirere av Dantes store verk, som betyr at det også er aktuelt i vår tid. I Kristin Floods presentasjon får publikum innsikt i Dantes tidløse temaer og hun forklarer hvordan de syv dødssyndene, som er sentrale i mesterverket, kan forstås i dag.

Men hvem var Dante egentlig? Dante Alighieri er Italias største dikter, men også et ikon i verdenslitteraturen. Han ble født i Firenze og begynte å skrive allerede i tenårene. Tidlig ble han del av en gruppe diktere som var opptatt av nye måter å skrive på. Dante engasjerte seg også politisk og fikk en viktig politisk post, som skulle vise seg å bli skjebnesvanger. I 1302 ble han utvist fra Firenze og måtte leve i eksil resten av sitt liv. Det var i disse årene, mens han flyttet fra by til by i Italia, at han skrev sitt mesterverk som han selv kalte Komedien, fordi den har en lykkelig slutt. Dante døde i Ravenna 14. september 1321. I fjor var det 700 års jubileum for hans død og dikteren ble feiret over hele verden. Kristin Flood ga ut sin bok i forbindelse med jubileet og lanseringen ble organisert av Det Italienske Kulturinstitutt i Oslo.

Kristin Flood er oppvokst i Norge med norsk-italienske røtter. Hun jobbet som journalist for bl.a. VG, NRK og Aftenposten før hun flyttet til Italia på 1990-tallet. Herfra har hun jobbet som forfatter og journalist for norske medier.

Arrangementet er et samarbeid mellom Fredrikstad bibliotek og Den Gamle Bokbyen