Bernhard Ellefsen  Anna-Julia Granberg/Blunderbuss
Bilde av Bernhard Ellefsen Foto: Anna-Julia Granberg/Blunderbuss

Det som går tapt - forfattermøte med Bernhard Ellefsen

Hva sier litteraturen om naturen? Det som går tapt byr på kloke og eggende tekster som vekker engasjement for både naturen og litteraturen – og for hva de to sier om hverandre.

Fra naturbeskrivelser i "Huset på Prærien", til poesiens naturskildringer, og videre ut på tur med Lars Monsen. Bakteppet for Ellefsens bok er klima- og naturkrisen, men forfatteren er vel så opptatt av det vi står i fare for å overse i vår egen natur.

Tilnærmingen er åpen og nysgjerrig, med hovedfokus på nordiske forfattere. Her blir det friske blikk på både Fridtjof Nansen og Mikkjel Fønhus. Ellefsen er innom samtidslitteraturens forhold til naturen, slik den viser seg hos forfattere som Kerstin Ekman, Casper André Lugg og Lars Monsen. Med andre ord; her kan du både gjenoppdage naturen rundt deg og få litterære tips til hva du kan fordype deg i.

Du møter Bernhard Ellefsen i samtale med Perry Aarti Olsen, leder for program og marked på Fredrikstad bibliotek, og tidligere speider.

Bernhard Ellefsen er litteraturkritiker og bokansvarlig i Morgenbladet. Han ble kåret til «Årets kritiker» i 2014 og vant Arne Hestenes’ journalistpris i 2016. Han debuterte som forfatter i 2018 med langessayet Imot døden. Det som går tapt er hans andre utgivelse.

Arrangementet er gratis og åpent for alle.

FOTO: Anna-Julia Granberg/Blunderbuss