Morten Jentoft portrett
Bilde av Morten Jentoft

Foajeen

Krigen i Ukraina – Morten Jentoft forklarer

Torsdag 23. februar kunngjorde Russlands president Vladimir Putin at han hadde godkjent en militæroperasjon mot Ukraina. Hovedstaden Kiev, og andre områder i Ukraina, er under angrep. Den ukrainske befolkningen flykter. Ukrainas president Volodymyr Zelensky blir i hovedstaden. Sovjetunionens skygge legger seg over landet. EUs medlemsland og Norge griper inn med sterke sanksjoner mot Russland. Nå sender de også våpen, utstyr og militære styrker. Putin svarer med å øke atomvåpenberedskapen. Hviterussland sier de vil tillate Russland å plassere atomvåpen på sitt territorium.

Situasjonen endrer seg time for time. Hvilke konsekvenser fører krigen med seg? Hvordan endrer dette maktforholdet i verden? Hva gjør NATO og hvordan involveres Norge i denne krigen?

Fredrikstad bibliotek får besøk av Morten Jentoft. Han vil gi oss et overblikk over krigen mellom Russland og Ukraina, og trekke opp de historiske linjene som har ført til denne dramatiske situasjonen. Jentoft er journalist i NRK og har vært kanalens utenrikskorrespondent i Russland gjennom to perioder. Fra 1996-2000 og 2014 til 2018. Jentoft snakker samisk, finsk og russisk.

Han har også skrevet en rekke bøker om temaet: De som dro østover (2001), Mennesker ved en grense (2005), Døden på Kola (2008), Radio Moskva (2012), Finland 1918 (2018) og I grenseland. Historien om Frode Berg og livet på innsiden av norsk etterretning og russiske fengsler (2020).

FOTO: Olav Bakken