A.I or not A.I Illustrasjon av Christian Bloom

Østfoldrommet

Kunst og KI - Christian Bloom og Johannes Hafnor

Hva betyr utviklingen av Kunstig Intelligens for et fag? Hva skjer når mediene tar i bruk KI for å illustrere en sak, i stedet for en ekte illustratør?

En av Norges fremste illustratører og avistegnere, Christian Bloom, roper varsko. Han frykter illustratørfaget regelrett kan forsvinne.
Kunstig intelligens byr på utallige muligheter. Og utallige utfordringer. Landets største aviser bruker KI-genererte faktabokser og KI-genererte bilder i sakene sine. Hvilket landskap er vi i ferd med å bevege oss inn i?

I et intervju med Journalisten uttaler Bloom:

– Alle «drittjobbene» jeg levde av i 15-20 år, det er de som forsvinner nå. Storyboardtegning, reklame, håndverksarbeid som bygger erfaring og selvtillit, som gir deg mulighet til å etablere et personlig uttrykk. Eller å etablere seg overhodet. Det kommer til å røske teppet ut under hele fagfeltet.

Johannes Hafnor har nylig vært på Göteborg Film Festival og sett et filmeksperiment. Ansiktet til Liv Ullmann var byttet ut med skuespiller Alma Pöysti sitt ansikt i en KI-generert versjon av Ingmar Bergmans «Persona». Hvordan fungerte det?

Hva skjer når vi tar bort «The Human Touch»?

Vil vi etter hvert kunne bestemme hovedrolle, innhold og sjanger og «lage» vår egen film ved hjelp av KI? Hva betyr denne utviklingen for et kunstutrykk?

Velkommen til samtale og refleksjon med kunstner og illustratør Christian Bloom, ledet av filmviter og kulturleder Johannes Hafnor.

Arrangementet er gratis