Marit Kolby

Østfoldrommet

Marit Kolby - Hva og når skal vi spise?

Marit Kolby er ernæringsbiologen som har tatt et oppgjør med ultraprosessert mat og mellommåltider. Men er det så farlig? Og hva er hel mat?

I det meste av tiden vi har levd på jorden, har ingen fortalt oss hva vi skal spise. Det var ingen som telte kalorier eller karbohydrater. Og selv i samfunn med god tilgang på mat, var det de færreste som ble overvektige. I dag blir vi fortalt hva vi skal spise. Likevel blir majoriteten av oss overvektige, og mange blir syke av kostholdet. Hva er galt med kostholdet vårt, og hvorfor er det så mange motstridende budskap om hva vi skal spise? Hvem har rett, om noen?

Marit Kolby har bachelorgrad i matvitenskap og mastergrad i ernæringsbiologi, og jobber som høyskolelektor og forsker ved Oslo Nye Høyskole. Hun er en utrettelig formidler av ny ernæringskunnskap gjennom vitenskapelige tidsskrifter, aviser og nettsteder, podkaster og andre sosiale medier, og har etablert seg som en frittalende og nytenkende stemme i den offentlige ernæringsdebatten.

Møt henne i samtale med Ingrid Rekdal ved Fredrikstad bibliotek.

Arrangementet er gratis. Begrenset plass. Dørene åpner 30 minutter før arrangementet starter.