Wesam Almadani & Sandra Krogh-Bjerke

Foajeen

På flukt til seg selv - Pride på biblioteket

Møt Wesam Almadani & Sandra Krogh-Bjerke

Sandra er ei fryktløs transkvinne. Tidlig i livet var hun uten håp. Inne i et skap. Hun kom ut og forteller nå sin historie gjennom foredrag, seminarer, intervjuer og sofasamtaler med tittelen "Fra håpløs til fryktløs!". Bli med og få med deg hvordan hun flyktet fra sin største frykt og hvordan hun til slutt overvant den.

Wesam Almadani er en palestinsk forfatter og aktivist. Hen ble født i en flyktningleir i Sudan, og vokste senere opp i Egypt. Etter Osloavtalen ble familien flyttet til Gaza. I 2018 kom hen til Norge som fribyforfatter. Almadani har utgitt en roman og en diktsamling i bokform, samt samarbeidet med andre forfattere på fem ulike utgivelser. Almadani beskriver sitt eget liv som en kamp som aldri tar slutt, noe hen blant annet setter ord på i romanen «Under arabernes bord» som handler om å være lesbisk i Midtøsten. Ved siden av sitt litterære virke er Almadani styremedlem i sentralstyret i Skeiv verden.

Nå jobber Wesam med en bok som heter «Slik etterlot krigen meg i live». Den handler om effekten av krig på mennesker og samfunn, om hvordan det påvirker alle – enten de er journalist, lege, forfatter, militær, gammel eller ung.

Nå møtes Wesam og Sandra til en samtale om kjønnsidentitet, aktivisme, flukt og om å overvinne frykten.

Arrangementet er støttet av Fritt Ord.

Vi samarbeider med Fredrikstad Pride.

Her er alle velkommen!