Trude Teige Foto: Tine Poppe

Foajeen

Trude Teige - I krigens kjølvann

Trude Teige kommer til Fredrikstad bibliotek for å snakke om de historiske romanene Mormor danset i regnet (2015) og Morfar pustet med havet (2021).

Den historiske romanen, Mormor danset i regnet (2015), handler om en norsk kvinne som gifter seg med en tysk soldat i 1945. Boka er inspirert av faktiske personer og hendelser, den ble også nominert til Bokhandlerprisen og har solgt i over 65 000 eksemplarer. Romanen er kommet ut i flere land, bl.a. i Danmark og Sverige. Høsten 2021 fulgte Teige opp med en ny, storslått roman om kjærlighet og overlevelse fra en ukjent del av norsk krigshistorie. Morfar pustet med havet er en frittstående oppfølger av Mormor danset i regnet-suksessen.

Mormor danset i regnet handler om tre generasjoner kvinner og én mørk hemmelighet.

Juni har arvet huset til besteforeldrene og drar tilbake til øya der hun vokste opp. Mens hun rydder i huset, kommer hun over et bilde av mormoren sammen med en tysk soldat og et brev hun skrev i 1946. Brevet har tysk poststempel. Det er helt ukjent for Juni at mormoren var i Tyskland like etter krigen, og hun bestemmer seg for å nøste opp hennes historie.

Jakten på sannheten fører Juni til Berlin og en liten by i det som ble den russiske sonen da Tyskland kapitulerte. Der blir hun konfrontert med en brutal og ukjent krigshistorie. Etter hvert forstår Juni at mormorens hemmelighet er noe mer enn at hun var tyskerjente, og oppdagelsen får betydning for hennes eget liv.

Den frittstående oppfølgeren Morfar puster med havet handler om et par som havner i en japansk fangeleir. Et norsk skip blir torpedert i Det indiske hav i 1943. Konrad og Sverre, to brødre fra Sørlandet, er blant de få som overlever. Men de kommer bort fra hverandre, og Konrad ender opp på et sykehus på Java. Der forelsker han seg i den norske sykepleieren Sigrid.

Du møter Teige i samtale med biblioteksjef Hanne Utne.

Teige har også skrevet sju populære krimromaner om TV-journalisten Kajsa Coren, alle har vunnet mange lesere: Noen vet (2009), En hjelpende hånd (2010), Svik (2012), Jenta som sluttet å snakke (2014), Pasienten (2017) og Aldri tilgi (2019). Høsten 2022 er hun aktuell med en ny Kajsa-krim: Løgnere. Bøkene om Kajsa Coren har til sammen solgt i mer enn 200 000 eksemplarer. Flere av Teiges bøker er nominert til Bokhandlerprisen og oversatt til mange språk.

Trude Teige er kjent fra TV2, der hun i 22 år var programleder, nyhetsanker og politisk reporter. Hun er i dag president i Rivertonklubben.