jente_gul_kjole_leter_etter_boker_i_barneavdelingen

Besøksrekord på bibliotekene i 2023

av Perry Aarti Olsen
13.02.24
Nesten 270 000 mennesker var innom bibliotekene i Fredrikstad i fjor. Dette er det høyeste besøkstallet som noen gang er registrert på bibliotekene.

– Vi jobber hele tiden for å gjøre tilbudet vårt så godt som mulig for innbyggerne i Fredrikstad, og det er fint å se at besøket øker, sier biblioteksjef Hanne Utne.

– I en tid hvor en del sliter økonomisk er de gratis kulturtilbudene ekstra viktige, og de blir mye brukt, utdyper hun.

Viktige møteplasser

268.356 mennesker var innom dørene til de tre bibliotekene i Fredrikstad i fjor, Hovedbiblioteket på Cicignon og filialene på Østsiden og i Onsøy. Det er 19 prosent flere som besøkte bibliotekene i fjor sammenlignet med året før.

Bibliotekene har ikke bare vært steder for utlån, men viktige møteplasser med til sammen 507 ulike arrangementer. Det er alt fra forfattertreff, språkgrupper, eventyrstund, slektsforskning og tegnekurs, for å nevne noe. I tillegg til å være et sted å låne bøker er altså bibliotekene en viktig møteplass.

– Vi jobber planmessig med både program og markedsføring, og har et fint program for våren ute nå. I vårens program setter vi klima og miljø på dagsorden – vi skal blant annet oppdage «Det ville Norge» med journalist Ole Mathismoen, Gert Nygårdshaug kommer på besøk og Hilde Restad skal ta pulsen på det politiske klimaet i USA. Ta gjerne en titt på programmet vårt på bibliotekets nettside eller Facebook, oppfordrer Utne.

Fredrikstad bibliotek

Vekst i utlån

Hovedbiblioteket og filialen på Østsiden er meråpent, noe som innebærer at alle lånere over 18 år kan skrive avtale med biblioteket om å få tilgang til lokalene fra klokken 7–22 hver dag hele året. At bibliotekene er så tilgjengelige, har også en del å si for besøkstallene, tror Utne.

I tillegg vil fredrikstadfolk låne stadig bøker. Biblioteket hadde en vekst i utlån på rundt fem prosent sammenlignet med året før. Bibliotekene må tilbake til 2004 for å finne høyere utlånstall, det året var det 375.861.

Utne trekker fram at bibliotekene har en særlig viktig rolle når det gjelder å stimulere leselyst hos barn og unge.

– Leseferdigheter og tidlig innsats er viktig for å lykkes med skolegang, og vi jobber aktivt mot barnehager, skoler, barn og foreldre. Forrige uke startet vi opp et nytt månedlig tilbud som vi har kalt «Etter barnehagetid» – her kan man komme rett fra barnehagen, få seg en matbit, bli med på eventyrstund og låne bøker, sier Utne.

Etter barnehagetid | Facebook

Ti på topp, mest etterspurte bøker (basert på venteliste):

Mytting: Skråpånatta
Hjorth: Gjentagelsen
Lovrensky: Da vi var yngre
Korsgaard: Hvis det skulle komme et menneske
Renberg: Lungeflyteprøven
Ansar: Min skam