La barnet ditt få møte Buffy By!

av Ingvild Kjølstad
04.10.21
Er du en viktig voksen? Leser du høyt for barna dine? Barnebibliotekarene på Fredrikstad bibliotek har en klar anbefaling om hvor du kan starte for å engasjere ditt barn.

Buffy By er et annerledes forbilde og en utypisk helt!

Buffy By er Pippi fra Oslo Øst. Hun er det vanskeligstilte barnet som likevel synes livet er gøy! Men hva skjer egentlig når Buffy oppdager at hun er veldig god i slalåm; den aller dyreste idretten du kan drive med?

Det viser at Buffy kan lære oss alle mye om det å være menneske. Hun viser både barna og oss hvor forskjellige familier kan være. Hun viser oss hva empati er og hvor viktig en barneskolelærer kan være. Buffy er en kreativ, målrettet og kul jente som alle barn burde bli kjent med.

Forfatter Ingeborg Arvola har skrevet tre bøker om Buffy By. Nylig mottok hun Skolebibliotekarsforeningens litteraturpris på Fredrikstad bibliotek for sine barne- og ungdomsbøker.

Lesing øker empatifølelsen

Det er ikke alle barn som blir lest for hjemme. Ikke alle har tilgang til spennende bøker eller foreldre som leser høyt. Sammen med Hvaler og Råde er Fredrikstad bibliotek i gang med et prosjekt hvor de vil treffe «de viktige voksne».

Forskning viser at det er mange fordeler ved å lese for barna fra de er små. Barn som blir lest for får et bedre ordforråd og vil lettere kunne lære seg å lese og skrive når de begynner på skolen. De får dermed et forsprang i forhold til de barna som ikke er blitt lest for. Lesing stimulerer fantasien og nysgjerrigheten. Det har til og med blitt hevdet at man kan bli et mer empatisk menneske av å lese skjønnlitteratur, fordi man gjennom bøkene lever seg inn i andre mennesker.

Hva er en «viktig voksen».

Sammen med Råde og Hvaler bibliotek har Fredrikstad bibliotek blitt tildelt en større sum fra Nasjonalbiblioteket for å treffe flere av barna som ikke bruker bibliotekene. For å nå disse barna må vi først nå ut til «De viktige voksne». Til høsten vil vi blant annet oppsøke lærere, barnehageansatte og ledere for ulike fritidstilbud. Men den som kan gjøre den største forskjellen for barnet ditt, det er deg! For hvem er en viktig voksen? Jo, det er deg som viser at du er nysgjerrig på bøker. Du som legger vekk padden og mobilen og henter en bok fra hylla for å lese høyt. Eller du som besøker biblioteket og går på skattejakt i hyllene med dine små.

Bibliotekarens syv grunner til å lese for barnet dit

1.

Lesing øker ordforrådet og språkforståelsen til barnet

2.

Dere får en felles opplevelse

3.

Lesing setter i gang tanker. Dere får noe å snakke om.

4.

Barnet lærer å lytte

5.

Barnet lærer å sette seg inn i hvordan andre har det