Fra venstre: Jan Georg Lund, Hanne Utne, Fredrik Ellefsen, Perry Aarti Olsen, Ingvild Kjølstad, Erik Martinsen, Elise Van Nuys og Tom Hilding Johnsen.

Lions sikrer 400 000 kroner til barn og unge

av Perry Aarti Olsen
23.05.23
Lions club Fredrikstad og Fredrikstad bibliotek har lenge samarbeidet om arrangementer for barn og unge. Nå kommer en stor gladnyhet til alle barn. Søknaden Fredrikstad bibliotek – en arena for alle har fått 417 000 kroner til å styrke tilbudet på bibliotekene våre.

Lionsgutta med Fredrik Ellefsen i spissen var strålende fornøyde da de troppet opp for å dele nyheten med biblioteket.

- Vi er kjempeglad for støtten, sier leder for program og marked Perry Aarti Olsen.

- I en stram kommuneøkonomi er vi helt avhengig av gode støttespillere for å kunne gi barn og unge det tilbudet vi ønsker på Fredrikstadbibliotekene.

Biblioteksjef Hanne Utne skyter inn:

- Der er Lions club Fredrikstad i en særklasse med et flott engasjement for nærområdene i byen. Disse pengene vil komme alle bibliotekene til gode, både Østsiden, Onsøy og hovedbiblioteket.

En arena for alle

Fredrik Ellefsen er begeistret over mulighetene søknaden gir. Sammen med Jan Georg Lund, Erik Martinsen og Tom Hilding Johnsen fra Lions gleder han seg til å fortsette det gode samarbeidet med biblioteket.

- Vi møter en vilje etter å skape på biblioteket. Huset er åpent for alle, akkurat slik vi ønsker det skal være. Kommunen kan ikke fikse alt alene, så det er fint å oppleve at frivilligheten og kommunen kan styrke tilbudet sammen.

Erik Martinsen, Fredrik Ellefsen, Jan Georg Lund og Tom Hilding Johnsen

Pengene er fordelt på tre år med en ramme på 139 000 kroner hvert år.

- Det gir oss mulighet til å planlegge og sikre et bredt og godt program over tid. Vi har allerede en god skisse over hvordan vi vil forvalte pengene og få mest mulig ut av arrangementene, sier avdelingsleder for barneavdelingen Ingvild Kjølstad.

Lionsuka

Ellefsen legger ikke skjul på hvorfor han vil samarbeide med biblioteket.

- Det er et sted tilbudene strømmer imot alle, uten at det koster noe å delta. Lions club Fredrikstad ser frem til et tre-årig prosjekt hvor vi skal styrke den inkluderende arenaen byens biblioteker representerer.

Allerede i uke 25 er det Lionsuka på Fredrikstad bibliotek med en rekke spennende arrangementer. Her er et lite utvalg fra programmet.

- Vi starter Lionsuka med et hårete mål om å sette ny utlånsrekord på Fredrikstad bibliotek, forteller Perry Aarti Olsen.

Mandag 19. juni:

Program Hovedbiblioteket:

Kl. 12.00: Dukketeater på russisk
Kl. 13.00: Lionsløpet med kule premier
Kl. 14.00: Hobbyverksted i barneavdelingen
Kl. 16.00: Rødhette og ulven med
Monica Hjelle og Knut Henriksen
Kl. 17.00: Finn Schøll - møt hele Norges BlomsterFinn

Program Onsøy bibliotek:

Kl. 10.00: Bokstart Fredrikstad: Lesestund med Sylwia
Kl. 11.00: Vi tenner grillen - ta med mat og drikke selv
Kl. 12.00: Dylankonsert med Perry Aarti Olsen

Program Østsiden bibliotek

Kl. 11.00: Solfrid fyrer opp vaffelpressa - Gratis vafler
Kl. 12.00: Trylleshow med Johannes Lindrupsen
Kl. 13.00: Hobbyverksted

Tirsdag 20. juni

Kl. 11.00: Lag kul kunst med Kristin Romberg!

Onsdag 21. juni

Kl. 13.00: Møt reptilene på biblioteket

Torsdag 22. juni

Kl. 13.00: Tøffe dinosaurer - møt forfatter og illustratør Line Halsnes

I tillegg blir det hobbyverksteder, Mario Kart-turnering og skrivekurs. Se Fredrikstad bibliotek sine nettsider.

- Hele programmet kommer om kort tid, avslutter Ingvild Kjølstad.