østsiden årets bibliotek vinner feiring tora solfrid hanne

Østsiden kåret til "Årets bibliotek"

av Perry Aarti Olsen
14.01.22
Det ble jubel, latter og tårer da Østsiden bibliotek stakk av med prisen Årets bibliotek 2021. - Jeg tror vi er fremtiden, en smak på hva bibliotek vil være om noen år, smiler leder ved Østsiden, Solfrid Helen Pedersen.

Gjev pris

– Prisen henger høyt, og vi er stolte av å få en sånn anerkjennelse. De ansatte som jobber her på biblioteket er flinke, engasjerte og inkluderende. Vi er også del av et godt lokalsamfunn hvor folk er flinke til å besøke oss. Det er de ansatte på biblioteket og lokalsamfunnet som skal ha æren i dag. Det er inspirerende å se hva de har fått til, sier Hanne Utne, konstituert biblioteksjef i Fredrikstad kommune.

Leder ved Østsiden, Solfrid Helen Pedersen, fikk nærmest sjokk da de vant prisen.

- Hodet falt ut, knærne ble som gele og tårene kom. Vi skiller oss nok litt ut fra andre bibliotek. Vi er ikke tradisjonelle og hysjer sjelden på besøkende, ler Pedersen.

solfrid østsiden

Framtidens bibliotek

Biblioteksjef Hanne Utne er glad for at Østsidens arbeid blir anerkjent.

For tiden pågår det en utredning om Fremtidens bibliotek i Fredrikstad. I tillegg til utlån av bøker, skal jo bibliotekene i økende grad være gode møteplasser i lokalmiljøene, og det har Østsiden bibliotek lyktes med. Mye av det gode arbeidet som er gjort på Østsiden kan vi også ta med oss til andre deler av Fredrikstad bibliotek.

Solfrid tror Østsiden bibliotek kan bli et eksempel til etterfølgelse.

- Jeg tror vi er fremtiden, en smak på hva bibliotek vil være om noen år. Vi er tett på lokalbefolkningen og på fornavn med de fleste. Tenk på alle ungene som henger her hver eneste dag.

Østsiden bibliotek har også fått midler til å ansatte en barne- og ungdomskontakt.

- Det viser at vi tar bibliotek på alvor i byen vår, sier Pedersen.

Biblioteksjef Hanne Utne fortsetter:

- Biblioteket på Østsiden er del av det områderettede arbeidet Fredrikstad kommune driver i et område med vedvarende lavinntekt, lavt utdannelsesnivå og mange beboere fra andre kulturer. Biblioteket er et fint eksempel på hva dette arbeidet  betyr i praksis i møtene mellom mennesker i hverdagen på biblioteket.

Østsiden ansatte Solfrid Miriam Elisabeth

Enorm respons

De ansatte ved Østsiden bibliotek er beæret over prisen. Fra venstre ser du Elisabeth Schneider Reinertsen, Solfrid Helen Pedersen og Miriam Skiaker Myrstad. Det har strømmet inn med gratulasjoner siden prisen ble annonsert.

- Fantastiske reaksjoner fra både voksne og barna, og ikke minst bibliotekNorge. Vi feiret sammen med barna på biblioteket med sjokoladeboller, twist og brus, smiler Solfrid Helen Pedersen.

- Også jobba vi på igjen, ler hun.